Cik maksā reklāma?

Šķietami vienkāršs jautājums ar kuru, patiesībā, var iedzīt stūrī profesionālāko  reklāmas jomas lietpratēju. Tas taču skaidrs, ka reklāmas cenu amplitūda ir ļoti liela, tā var būt pāris desmiti eiro vai pāris miljoni eiro par pamatīgu, lieliski izstrādātu un plānotu reklāmas kampaņu.

Reklāmas budžets

Vienalga, kas tiek reklamēts – urologs vai cepumi, reklāmai ir budžets. Būtiska reklāmas budžeta samazināšana var ietekmēt reklāmdevēju pakalpojumu noietu. Kas to noteiks? Ne jau reklāmas nozares darbinieki. To noteiks uzņēmumu (reklāmas pasūtītāju) vadība, finanšu vadītāji un paša uzņēmuma mārketinga speciālisti. Ja šie visi cilvēki kopā lems, ka reklāma nav tik daudz vērta, viņi nemaksās. Kas atliek? Tieši tā, samazināt pakalpojuma cenu, lai klients samaksā vismaz kaut ko.

Reklāmas ideja

Tas ir patiess izaicinājums – apvienot savu radošumu ar finansēm. Dažkārt šķiet, ka ideju ir milzum daudz, tās visas ir kolosālas, par to, protams, neviens pat nešaubās, BET neviena no idejām neiekļaujas budžeta rāmjos. Tuvojas krīze Latvijā, cilvēki jau tagad sāk baidīties, maksās mazāk, taupīs naudu – reklāmas cilvēkiem jāsāk ģenerēt idejas, kuras var izpildīt ar mazāku finansējumu.

Reklāma kā komunikācija

Lai kā daudziem riebtos reklāmas, tās ir komunikācija. Arī negatīva komunikācija IR KOMUNIKĀCIJA.

Tai ir gan tūlītējas, gan ilgtermiņa sekas. Ja tiek koriģēta produkta, uzņēmumu uztvere, tiek veidota tēla reklāma vai veikts piedāvājuma pārpozicionējums, tad īstermiņa sekas (tūlītējā pārdošana) sastāda ļoti mazu daļu no kopējiem ieguvumiem, ko nes reklāma.

Reklāma vispār ir viena slidena padarīšana. Cilvēki to nemīl pārsvarā vien tāpēc, ka asociē ar to reklāmu, kas traucē mīļākās TV pārraides skatīšanos. Noteikti visi atceramies, kādas bija TV reklāmas kādreiz – īsas, bieži vien vienkārši iekļautas filmā, lai pat netraucētu mums skatīšanos. Kādas tās ir tagad – garas, nogurdinošas, skaļas, neizbēgamas… Šo negatīvo aspektu rindu varētu turpināt ilgi jo ilgi.

Kas ir patiesībā reklāma, pēc definīcijas, to, iespējams, jums varēs pastāstīt tie, kas ar to nodarbojas profesionāli. Reklāmas speciālistu Latvijā ir daudz. Vai visi ir labi – šaubos. Vai visas Latvijā veidotās reklāmas ir labas? Es teiktu, ka krietni labāka līmeņa kā ārzemju piedāvātās. Mums, latviešiem, ir lieliski attīstīts radošums, kuru mēs nebaidāmies likt lietā. Kā piemērs Lattelecom reklāmas – visu cieņu tiem, kas pie tām strādājuši, pat prieks skatīties!